IEMES week 3

Seminars IEMES week 3 – 4 tot 8 maart 2013

Gastcollege 1 Marc Derby (Dr. Media)

Marc Derby is een jonge ondernemer die in 2003 het conceptenbureau Dr. Media heeft opgericht. Voor aanvang van het college verwachtte ik dat zijn college voornamelijk over het ontwikkelen van concepten zou gaan en dat hij enkele opdrachten uit zijn portfolio zou laten zien. Dit liep echter anders. Marc was niet goed ingelicht over het college en welke informatie aan ons was verschaft. Hierdoor heeft hij op eigen initiatief bedacht dat het gastcollege over Social Media en het belang hiervan zou gaan. Hoewel ik dit uiteindelijk ook interessant vond, was het niet geheel onbekend wat hij allemaal vertelde. Zijn belangrijkste boodschap: Wees aanwezig op Social Media!

Gastcollege 2 Robrecht Baving

Robrecht Baving kwam ons een gastcollege geven over crowd management. Hij begon eerst met het in kader brengen wat er allemaal bij komt kijken om een groep mensen veilig een gebouw/festival te laten verlaten. In de gevallen dat het misgaat zit het probleem ‘m vaak in de communicatie (niet iedereen is goed ingelicht) of er is niet goed genoeg vooruit gedacht. Robrecht’s college was interessant omdat hij de studenten echt bij zijn presentatie betrok door vragen te stellen. Tevens creëerde hij een bewustzijn door te vragen of wij wisten waar de nooduitgangen zaten bij het gebouw van Fontys.

Gastcollege 3 Arian Buurman

Arian Buurman is algemeen directeur van STER. Ze kwam tijdens haar college over als een echte zakenvrouw. De informatie bracht ze over als een echt college met bijhorende powerpoint. Deze was overzichtelijk en interessant door feiten en bijhorende filmpjes. Vooral de filmpjes zorgden ervoor dat haar verhaal tastbaarder werd. Arian stelde de vraag of consumenten nu makkelijker er of moeilijker te bereiken zijn in het huidige medialandschap.  Dit zorgde ervoor dat ik vanuit een andere invalshoek ging nadenken over de media. Dit is een intrigerend vraagstuk omdat het van beide kanten te beantwoorden is.

Gastcollege 4 Leo Blokhuis

Leo Blokhuis heeft bijna geen introductie nodig aangezien hij bekend is van radio en voornamelijk tv. Ik heb tijdens dit gastcollege letterlijk geen woord opgeschreven omdat ik zo geïntrigeerd was door zijn aanwezigheid en alles wat hij zei. Van begin tot eind heeft hij aan één stuk zitten vertellen over zijn werk en hoe hij hierin is gerold en geen seconde heeft hij verveeld. Hij kwam met interessante voorbeelden en eindige met een kleine muzieksessie. Het voornaamste dat ik interessant vond aan zijn denkwijze is dat hij vind dat muziek zoveel meer is als de voorgelegde top 40. Als je echt van muziek houdt kijk je veel verder en ga je op onderzoek uit. Ik deel zijn liefde voor muziek en herkende wat hij allemaal zei in mijn liefde voor film. Het belangrijkste wat ik meeneem uit zijn college: Word ergens goed in!

Gastcollege 5 Mars Mertens

Mars Mertens heeft in de afgelopen jaren van dichtbij meegemaakt hoe de exploitatie van muziek zicht heeft ontwikkeld. Ik was voorafgaand van dit college erg benieuwd wat hij hier allemaal over te vertellen had. De exploitatie van muziek heeft zo’n verandering ondergaan dat hier veel over te vertellen valt. Mars Mertens begon echter vanaf het begin van het college al onzeker te vertellen en stopte vaak in zijn verhaal. Soms leek het alsof hij niet goed voorbereid was en hem de PowerPoint niet bekend voorkwam. Hierdoor was ik mee gericht op hoe hij alles vertelde in plaats van wat. Naarmate het verder vorderde kwam hij wel wat losser maar het was uiteindelijk geen sterk gastcollege.

Gastcollege 6 Pieter Cornelis

Pieter Cornelis is momenteel de directeur strategie & ontwikkeling van attractiepark Toverland. Dankzij hem hebben wij een interessante blik gekregen in de wereld van de attractieparken. Normaliter sta ik niet stil bij de zakelijke kant van zo’n park maar zit ik helemaal in de beleving. Dit is dan ook meteen het uiteindelijk doel ervan. Pieter vertelde over vele verschillende parken en de verschillen hier tussen. Hij vertelde alles met zoveel enthousiasme dat je jaloers wordt op zijn baan. Hij eindige met het vertellen over de nieuwe koers waarmee ze met Toverland in aan het gaan zijn. De foto’s die hij liet zien van het park vond ik echter veel op de Efteling lijken. Dat het moeilijk is een nieuw concept te verzinnen is dus wel duidelijk.

Plaats een reactie