Floriade

Floriade 2012

Als excursie zijn we met de opleiding naar Floriade 2012 gegaan. Iedereen mocht zelfstandig rondlopen en informatie verzamelen om de volgende opdracht te beantwoorden. We moesten voornamelijk kijken naar identiteit en de communicatie.

De BBT formule van Floriade:

Belofte:  Living nature, Wereldcultuur, tuinbouw, verbazing.

Bewijs:  Aankleding van het park, verschillende culturen zichtbaar, groot park, omgeven door bos.

Toonzetting:  Logo, rust, speels, leerzaam, niet roken in het park.

De identiteit geeft aan hoe de Floriade zich naar buiten toe uitdraagt. Om te beginnen is de huisstijl een beetje oubollig. Het heeft geen moderne uitstraling en het had net zo goed het logo van 50 jaar geleden kunnen zijn. Dat dit in onze ogen zo is, hoeft niet te betekenen dat de rest van de bezoekers dit ook zo ziet. Bij het grootste gedeelte van de bezoekers van de Floriade ligt de leeftijd namelijk boven de 50. Als je in de Floriade zelf rondloopt voelt het al wel moderner en kunstzinniger aan. Er is veel aandacht besteedt aan elk onderdeel. Een kritiek puntje is alleen dat al deze onderdelen niet met elkaar verbonden leken te zijn.

De communicatie naar de doelgroep is niet optimaal. Reclames of advertenties zijn er niet geweest. Om de boodschap van de Floriade te lezen moet de bezoeker zelfstandig naar de website gaan. De communicatie in het park zelf is ook niet duidelijk. Bij de onderdelen was bijna geen beschrijving te vinden. Vaak hadden we het idee dat we niet begrepen wat de bedoeling was. De echte boodschap die Floriade wil uitdragen was ons niet duidelijk. De verdere uitstraling en hoe alles georganiseerd is, is wel professioneel. De website is tot in de puntjes verzorgt. Binnen het park zelf had je eigenlijk geen contact met mensen van het park zelf.

Positionering van vijf landen:

China:

Wat je ziet zijn vooral veel traditionele bouwstijlen, een beetje het stereotype over de landen. Iedereen kent China met een eigen stijl. Misschien was het leuk om wat meer te laten zien van China dan wat we al weten.

Griekenland:

Veel Griekse planten waren aanwezig, maar dat was vrijwel veel van het zelfde. Er was weinig van de rijke cultuur terug te zien. Er had wat meer variatie in planten mogen zijn.

Azerbeidzjan :

Voor het gebouw stond er een bord met de tekst: Wij willen u wat bij brengen over onze cultuur. Daar was weinig van te zien, binnen in het gebouw stonden een aantal souvenirtjes en een projector met wat beelden van het land. Slechts op beeld waren er planten te zien.

Belgie:

Het zelfde verhaal als Azerbeidzjan, giftshop in de buurt maar weinig cultuur.

Duitsland/ Nordrhein-Westfalen:

Het was duidelijk dat hout centraal staat. Dit was vooral aan de ingang te zien. Je ziet dat de bossen belangrijk zijn voor de regio. Het was modern door middel van de architectuur en moderne snufjes binnen. Er hadden ook hier meer planten zichtbaar mogen zijn.

Plaats een reactie