IEMES week 1

Seminars IEMES week 1 – Ma 24-9 tot vr 28-09

Di 25 september 2012

Gastcollege Jasper van den Dobbelsteen (samenvatting)

Jasper v.d. Dobbelsteen is één van de organisatoren van het muziekfestival Into The Great Wide Open. Het festival draait om het bieden van een unieke ervaring voor jong en oud. Wat het festival bijzonder maakt is dat het zich op een eiland bevindt. Hierdoor moeten bezoekers een hele weg afleggen willen ze op het festival aankomen. Deze moeite zorgt ervoor dat bezoekers als ze er eenmaal zijn ook alles loslaten en gaan genieten. De populariteit groeit elk jaar steeds meer en de kaarten zijn snel uitverkocht. Creatieve oplossingen moeten worden bedacht om zoveel mogelijk mensen deel te laten maken van deze ervaring.

Vrijdag 28 september 2012

Gastcollege Piek Seebregts (recensie)

Piek Seebregts is freelance productieleider van film- en televisieproducties in Nederland. Toen ik de aankondiging zag, was ik meteen geïnteresseerd omdat ik zelf graag in de filmbranche terecht wil komen. Na een korte introductie vroeg Piek al snel aan de zaal of er vragen voor haar waren. Ik vond dit lichtelijk teleurstellend omdat ik er vanuit ging dat ze zelf al veel te vertellen zou hebben. Gelukkig maakte ze dit goed door alle vragen uitgebreid en enthousiast te beantwoorden. Door de veelzijdige vragen is het een interessant college geworden. Door de vragen werd ze ook geprikkeld om zelf meer te vertellen.

Gastcollege Roy van Bijsterveldt (3 quotes)

Roy van Bijsterveldt werkt bij het platform Brandfighters. Hier worden in samenwerking met (grote) merken creatieve opdrachten en uitdagingen geplaatst die iedereen die het wil mag uitvoeren. Zo krijgt iedereen de kans of zijn of haar creatieve portfolio uit te breiden of zelf uitgekozen te worden tot winnaar. In zijn gastcollege vielen mij meerdere interessante uitspraken op.

“Creativiteit is overal, als je het maar een podium geeft”

Ik vind dit een pakkende en mooie beschrijving voor Brandfighters. Het geeft in 1 zin precies weer wat ze willen bereiken. Creativiteit is overal en niet alleen binnen een bedrijf. Door iedereen een kans te bieden om een opdracht uit te voeren, krijg je de meest creatieve inzendingen. Ook geven ze mensen een kans hun eigen creativiteit te ontdekken.

“A shit load of exposure”

Deze zin staat voor mij voor het informele taalgebruik dat Roy naar de zaal toe had. Hij beschreef de exposure die ze kregen nadat een creatieveling in het nieuws was gekomen door een stunt die hij had uitgevoerd. Door opeens in het Engels te praten en zo’n opvallende zin erin te gooien, brak hij goed los van het informatieve gedeelte. Zo werd het gastcollege nooit saai en had hij iedereen zijn aandacht.

“Op stage geen reet te doen…Lullige stageklusjes”

Wederom is in deze zin duidelijk dat Roy probeerde het publiek op een informele manier te benaderen. Hij wilde niet statig een presentatie geven maar de zaal op het zelfde niveau benaderen.

Plaats een reactie