Communicatie voor Cinematheek

DSC00797

Communicatie voor Cinematheek

Sinds mijn veertiende werk ik al in de videotheek de Cinematheek. Dit is het bedrijf van mijn moeder waardoor ik al op jonge leeftijd ben gaan werken. Dit heeft jarenlang ingehouden dat ik alleen baliemedewerkster was en de normale zaken zoals films verhuren, winkel opruimen en klanten bellen deed. Naast deze dagelijkse handelingen ben ik sinds 2 jaar verantwoordelijk voor de communicatie vanuit de Cinematheek.

Facebook pagina

We hebben al een aantal jaar een Facebookpagina voor de winkel. We hebben expres een pagina aangemaakt als een persoon en niet als een bedrijf. Zo zijn er meer interactie mogelijkheden en creer je minder afstand met je “vrienden”. Ik plaats verschillende soorten berichten op de pagina. Wekelijks komen er nieuwe films uit en zet ik per film informatie met een foto erop. Veel klanten reageren hier positief op en vinden het fijn om zo op de hoogte te worden gehouden. Er is ook een website waar deze informatie te vinden is maar daar moeten mensen zelf speciaal naar surfen. Nu verschijnen de berichten gewoon op hun eigen Facebookpagina’s.

Naast de releases plaats ik ook andere interessante berichten die met film te maken hebben. Een voorbeeld hiervan is dat ik rond de Oscars berichten plaatsten zoals: Welke film denken jullie dat de Oscar voor Beste Film gaat winnen? Hieronder heb ik alle antwoordmogelijkheden geplaatst. Vragen zoals dit bieden ruimte voor interactie met de klanten.

Klanten reageren regelmatig met vragen of opmerkingen via de chat en op de wall. Het is belangrijk om hier zo snel mogelijk op te reageren. Ik heb de pagina dan ook altijd openstaan als ik aan het werk ben zodat ik meteen kan reageren als ik een berichtje zie.

Naast de berichten is het belangrijk om het netwerk steeds verder uit te breiden. Momenteel zitten we ruim over de 1.800 vrienden. Elke keer als klant lid is geworden in de winkel meld ik deze vervolgens aan via Facebook. Ook zijn er veel mensen die onze pagina zelfstandig vinden.

De pagina wordt op verschillende manier ook visueel aantrekkelijk gemaakt. De foto bovenin de pagina wordt regelmatig ververst met de nieuwste films. Onlangs heb ik ook een hele serie foto’s van de winkel zelf erop gezet.

facebook winkel

http://www.facebook.com/cinematheektilburg

Winkelcommunicatie

Dit houdt voornamelijk in dat ik elke week de posters in de winkel ververs. We hebben veel plekken in de winkel waar filmposters hangen en deze moeten om de zoveel tijd worden vervangen. Vooral de posters op de balie zelf zijn belangrijk omdat dit de gene zijn die de klanten t meeste zien. Mensen zijn visueel ingesteld en merken deze posters ook echt op.

Bellen & kaarten sturen

Klanten zijn natuurlijk ook weleens te laat met hun films of hebben nog boetes openstaan. Ik ben de gene waarmee deze klanten te maken krijgen. Klanten die hun films nog niet hebben ingeleverd worden eerst door mij gebeld en anders ga ik kaarten sturen. Als ik hier geen reactie op krijg, worden de films uiteindelijk verkocht. Als klanten mij blijven negeren ga ik brieven sturen met vermelding van de incasso.

Plaats een reactie