Euroscoop

Euroscoop

In de derde iemes-week mochten de studenten kiezen tussen verschillende excursies. Ikzelf heb voor de Euroscoop gekozen omdat ik hierbij de te maken opdracht als een uitdaging zag. Deze opdracht is in een tweetal gemaakt en luidt als volgende:

De opdracht bij de excursie is het bedenken van een format voor een Nederlandse film en hierbij aangeven hoe je deze in de markt zet en financieert.

Het idee

Onze film is een project bestaande uit 4 korte films. Het project houdt in dat verschillende regisseurs uit Nederland uitgedaagd worden om met hetzelfde thema en korte synopsis van het verhaal totaal verschillende films te maken. De uitdaging ligt ‘m erin om echt je eigen visie te tonen op het thema. Het interessante is om zo uiteenlopende cinematografie en verschillende boodschappen te zien. Het thema is “de jeugd in de huidige maatschappij”. Dit thema kan vanaf verschillende invalshoeken bekeken worden.

Financiering

Het project wordt een low budget project waarbij het voornamelijk de bedoeling is om met zo min mogelijk een zo goed en realistische beeld te geven van het thema. Het project is een interessant en vernieuwend concept waarmee je een goede kans maakt om gefinancieerd te worden door het filmfonds. De regisseurs die we verbinden aan het project zijn bekende namen binnen Nederland die het nog makkelijker maken om aan financiering te komen. Naast de fondsen waar we een beroep op gaan doen, willen we ook aan crowdfunding doen. We zetten het project op een eigen internet pagina waarop mogelijke financieerders geld kunnen doneren. Deze Internet pagina is meteen al deel van het marketing plan om de film meer bekendheid te geven. Door aan crowdfunding te doen, voelen de mensen zich al meer betrokken bij het project.

Vertoning & Marketing

De film krijgt zijn première tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht. Tijdens deze avond zijn de regisseurs aanwezig en staan zij open om met de pers te praten. Dit levert publiciteit op voor het project en het eindproduct. De film wordt na deze première met één print per grote stad verspreid over Nederland. De marketing en publiciteit bestaat voornamelijk uit interviews in kranten en de Filmkrant.

Toekomst

Dit project is makkelijk herhaalbaar. Met andere regisseurs en andere thema’s blijft dit altijd een origineel en interessant concept. Bij de volgende keren is het mogelijk om ook bijvoorbeeld het publiek ideeën aan te laten dragen voor een thema.

Plaats een reactie